ייצוגית נגד פתאל: האם סמסים לאורחים מהווים הודעות ספאם אסורות?

מאת: רותם נועם ● צילום: רותם נועם ● 3/5/2024 06:09 ● ערב ערב 3170
בית המשפט המחוזי יצטרך להכריע בקרוב בשאלה מעניינת הנוגעת להודעות סמס שאנו מקבלים בכל עת שאנו מבצעים צ'ק אין למלון ● במקרה הנודחי, המדובר ברשת פתאל, שסמסים שהיא שולחת ללקוחותיה, כוללים בתוכם שירותים שהיא מצעיה בתשלום ● האם זהו דבר פרסומת שהפצתו אסורה ללא הסכמה בכתב מצד הנמען? ● לטענת הרשת, "מן המפורסמות" היא, כי האורחים מעוניינים לקבל את כלל המידע הרלוונטי לשירותי המלון בעת האירוח
ייצוגית נגד פתאל: האם סמסים לאורחים  מהווים הודעות ספאם אסורות?
האם מסירת מידע לאורחי המלון אודות שירותים, גם אם חלקם בתשלום, הינה בגדר מתן שירות, או פרסומת? מלון לאונרדו פלאז'ה אילת

   בקשה להכרה כתביעה ייצוגית שהוגשה עוד באוגוסט 2023 כנגד רשת מלונות פתאל, נידונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. על פי כתב הבקשה, כברה הרשת על חוק הפצת דברי פרסומת (חוק הספאם), כאשר שלחה, ללא רשות מפורשת, לכל אורחיה, הודעות סמס, אשר לטענת המבקשים, מהוות פרסום אסור, שעה שהן מציעות שירותים נלווים אותם מציעה הרשת במלונותיה, הכרוכים בתשלום נוסף. ברשת מכחישים את האשמות וטוענים כי כלל אין המדובר בדבר פרסומת כפי הגדרתו בחוק.

   מכתב הבקשה עולה, כי פתאל, המפעילה מלונות תחת שמה וכן תחת השמות לאונרדו והרודס, שולחת מיד לאחר ביצוע הצ'ק אין, לאורחיה במלונותיה באילת ובארץ, באמצעות הטלפון הנייד, הודעה בנוסח: ״הי י דובי, אי זה כיף שסוף סוף התחילה החופשה שלך! יש לך שאלות ורוצה לדעת עד מתי מו גשת ארוחת הבוקר! איפה חדר הכושר ואיך מזמנים שירות חדרים!≪ כל התשובות ועוד מידע חשוב, נמצא באפליקציית האורחים, ממש פה". להודעה צורף קישור שלחיצה עליו "מעבירה לדף ובו מפורטים שירותים מטעם המשיבה, עליהם היא מבקשת לגבות תשלום מאורחי המלון: שירותי ספא, מסעדות המלון (בתשלום), טרקלין עסקים, שירותים לתינוקות, תפריט מלא של שירות החדרים והמזנון שבמלון ועוד ועוד". גם בטרם ביצוע הצ'ק אין שולחת הרשת הודעות ללקוחותיה וכן היא שולחת להם מסרונית ובהם הצעות להטבות ברכשית אטרקציות כפארק הקרח יו ספלאש שבבעלותה, או רכישת ארוחה במסעדת המלון. 

   לפיכך, טוען התובע הייצוגי, כי המדובר בדברי פרסומת, שאסורים בשליחה לפי חוק ספאם, ללקוחות, מבלי שהתקבל אישור מפורש בכתב או דיגיטלי מצדם, המאשר את קבלת דברי הפרסומת. "ההודעה הראשונית ששולחת המשיבה לחבריה קבוצה מהווה מעין "טריק פרסומי" המהווה מסר שנועד למשוך את הנמען להתקשר עם המפרסם שלא באמצעות מסר מפורש וישיר אלא בדרכים עקיפות", נטען בבקשה. עוד נטען כי ההודעות לא הכילו אמצעי הסרה כנדרש ואף לא דרכים ליצירת קשר עם השולחת. את סכום התביעה לכלל הקבוצה, הכוללת את לקוחות הרשת בשבע השנים האחרונות, הוערכה על ידי התובע בסכום של כ-2.5 מיליון שקל. 

 

"עושים שימוש במערכת דיוור מתקדמת”


   בכתב הגנתה, כופרת רשת פתאל בטענות המופנות כלפיה. "המשיבה משקיעה משאבים רבים, בזמן ובכסף, על מנת לעמוד בהוראות חוק התקשורת, ולהבטיח כי דברי פרסומת משוגרים אך ורק לנמענים אשר נתנו את הסכמתם לכך. הדבר בא לידי ביטוי הן ברכישה ובהשקעה במערכות דיוור ייעודיות ובאינטגרציה בין המערכות השונות של המשיבה, והן בפרקטיקה של המשיבה, הנמשכת מזה שנים רבות, לקבל את הסכמת הנמענים למשלוח דיוור, ולשגר דברי פרסומת אליהם בלבד )ולא לנמענים שלא נתנו הסכמה כאמור)", נכתב בכתב התגובה לבקשה. 

   כן ציינה הרשת, כי היא מחזיקה ומפעילה את מערכת הדיוור הייעודית ,Expose Box " שהינה מערכת דיוור ידועה אמינה ומוכרת. מערכת דיוור זו משתלבת במערכותיה האחרות של המשיבה ומשגרת דברי פרסומת אך ורק לנמענים שנתנו מראש את הסכמתם לכך. כמו כן, המשיבה דואגת לקבל בצורה נאותה וברורה את הסכמת הנמענים השונים לקבלת דברי פרסומת, וזאת במגוון דרכים"... 

   טענה נוספת של הרשת היא כי ההודעות אליהן התייחס המבקש כלל אינן מהוות "דבר פרסומת" כמשמעו בחוק הספאם, אלא הן "הודעות שירות מובהקות...לקוחות אשר הזמינו חופשה לאחד ממלונות המשיבה, מקבלים מאת המשיבה הודעות שירות, הכוללות מידע שימושי, לפי נושאים, הרלוונטי לבית המלון הספציפי שבו הלקוח עומד להתארח... ברי, כי אין מדובר בהודעות הנשלחות ללא הבחנה לציבור בלתי מסוים של אנשים, אלא הן נועדו לשרת באופן פרטני רק אורחים אשר עומדים להתארח בבית המלון הרלוונטי בהתאם להזמנתם". בין יתר השירותים, מונה הרשת את השירות של ביצוע צ'ק אין מוקדם, הודעה עם הגעת האורח למלון ועם עזיבתו את המלון. כאמור, נסמכת הגנת הרשת על כך שהמדובר בהודעות פרטניות, שאינן בנוסח אחיד, המותאמות לכל אורח בהתאם למלון בו הוא מתארח, הן אינן בתפוצה המונית ונשלחות רק למי שביצע הזמנה וכוללות מידע הנוגע לשירותים ומתקנים הקיימים במלון בו הוא עומד להתארח. 

 

המידע המונגש פותר את הצורך לבצע בירור עצמאי


   לטענת הרשת: ":העובדה שחלק מהשירותים המוזכרים בקישור וולקאם הינם בתשלום, אינה מעלה ואינה מורידה לעניין סיווגן הנכון של ההודעות כהודעות שירות ולא כדבר פרסומת. תכלית ההודעות צריכה להיבחן על רקע ההקשר שבה הן נשלחו, טיבה של עסקת המקור, סוג השירותים שבהם מדובר והמטרה שאותה הן באו להגשים. ההודעות נשלחו אך ורק למי שהזמין חופשה באחד ממלונותיה של המשיבה ועמד להתארח באותו מלון...ברי, כי חלק מהשירותים הניתנים בבית המלון ושאותם האורחים מעוניינים לקבל, הינם בתשלום, והדבר הוא בגדר מן המפורסמות! מסירת מידע לאורחי המלון אודות שירותים הקיימים במלון, גם אם חלקם בתשלום, הינה בגדר מתן שירות לאורחים) ולמצער זו מטרתה הדומיננטית( האורחים מעוניינים לדעת על מלוא השירותים הניתנים במלון ולבחור אילו שירותים לצרוך ומהו המחיר הנדרש עבורם, אם בכלל .המידע המונגש פותר את הצורך של האורחים לברר בעצמם את כל הפרטים )אם באמצעות פניה לקבלה במלון ואם בדרך אחרת( המידע מאפשר לאורח לחשב את הוצאות חופשתו במלון ולתכנן את תקציבו בהתאם. המידע בקישור וולקאם הינו שווה-ערך למידע הנמצא בחוברות המידע בחדרים, ואשר לכל הדעות אינן מהוות "פרסומת" למרות שהן כוללות גם מחירונים. בשליחת ההודעות ביקשה המשיבה להגשים את המטרות דלעיל ולתת מענה לצורכיהם של אורחי המלונות"., נטען.
דיון בבקשה נקבע לחודש יוני השנה. ■
32882-08-23


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת