רשת אסטרל תפצה ב-1.9 מיליון שקל בשל הטעיית צרכנים

מאת: רותם נועם ● 3/5/2024 06:07 ● ערב ערב 3170
לאחר שהציגה את מלונותיה באילת כבעלי כוכבים, בניגוד לדין, תפצה רשת אסטרל את הציבור בשירותים בשווי 1.9 מיליון שקל, שיוענקו על ידה לטובת המפונים השוהים במלונותיה
רשת אסטרל תפצה ב-1.9 מיליון שקל  בשל הטעיית צרכנים
הפרסום המטעה עלה מיליונים. מלון אריאה באילת

   בהסדר פשרה שאושר (17.3.24) על ידי ביהמ"ש המחוזי מרכז לוד, התחייבה רשת אסטרל לפצות בשירותים בשווי של 1.9 מיליון שקל, את המפונים השוהים במלונותיה באילת. זאת, לאחר שהודתה כי שיווקה ופרסמה באתר האינטרנט שלה, ארבעה ממלונותיה, כמדורגים בשיטת הכוכבים, בעוד שבפעול, לא ניתן למלונות הללו דירוג האמור על ידי משרד התיירות, או שבזמן הפרסום הדירוג האמור לא היה בתוקף. 

   על פי החוק, רק משרד התיירות רשאי לקבוע דירוג של כוכבים לבית מלון בישראל והדירוג נעשה באמצעות בודק הבוחן שורה ארוכה של קריטריונים שנקבעו על ידי המשרד. תוקף הדירוג ניתן לשלוש שנים, בסיומן נדרש לחדשו. בפועל, מספר המלונות הפונים לקבלת דירוג ממשרד התיירות הוא נמוך וזאת בשל החשש כי הדירוג שיינתן להם יהיה נמול מזה לו ציפו. בכל מקרה, מלון אינו רשאי להציג עצמו כמכוככב, אפילו אם הוא עומד בדרישות, כל עוד לאר קיבל את היתר משרד התיירות לכך. היה ומלון דורג, אסור לו להציג עצמו כאילו הוא אינו מדורג. 
   במקרה נוכחי בגינו הוגשה הבקשה לאישור כתביעה ייצוגית, טענו התובעים הייצוגיים כי המלון אריאה באילת, שבבעלות הרשת, הוצג באתר הרשת כבעל דירוג של חמישה כוכבים ממשרד התיירות, אלא שבפועל התאכזבו התובעים מרמת האירוח והשירות במלון ואז התברר להם כי המלון כלל אינו מדורג בדירוג של חמישה כוכבים ולמעשה, כלל אינו מדורג בדירוג כלשהו. תוצאה דומה נמצאה גם בכל הנוגע למלונות הרשת: "אסטרל פאלמה; "אסטרל נירוונה סוויטס" ו-"אסטרל נירוונה קלאב". בעקבות פניית התובעים לרשת, תיקנה זו את מצגיה באתריה (אך לא באתרי משווקיה).
   ביום 29.11.2023 הודיעו הצדדים כי לאור מלחמת "חרבות ברזל", שבעקבותיה המשיבה קלטה במלונותיה מפונים מיישובי עוטף עזה, ישנה נכונות של שני הצדדים להגיע להסדר פשרה שיביא תועלת למפונים, בטרם תשיב המשיבה לבקשת האישור. הצדדים ביקשו להתחיל במתן ההטבות שהוסכמו ביניהם לתושבים המפונים לאלתר, במקביל לסיום גיבוש הבקשה לאישור הסדר הפשרה.
"הצדדים סבורים כי המצב השורר בימים אלו במדינת ישראל מהווה טעם מיוחד המצדיק מתן סעד כללי בגין העבר באופן זה, וכי תועלתו של הסדר כזה תהיה מיטבית במיוחד נוכח הקושי באיתור קבוצת הנפגעים וכימות הנזקים האישיים של כל אחד מהם", נכתב.

   ואכן, לאחר שהסדר פשרה אליו הגיעו הצדדים בינואר השנה, פורסם להערות הציבור ולאחר שהמדינה הודיעה כי אין לה עמדה לחיוב או לשלילה לגביו, קיבלה השופטת הבכירה מיכל נד"ב את ההסדר, שכולל: שיפור והעשרה של תפריטי הארוחות הניתנות לתושבים המפונים במלונות המשיבה, מעבר לתפריטים שלהם התחייבה הרשת במסגרת הסכם האירוח; הגדלת התדירות של החלפת המצעים, כך שהיא תתבצע לפי דרישה של האורחים במקום פעם אחת בשבוע על פי הוראות הסכם האירוח; הגדלת התדירות של החלפת המגבות בחדרי המפונים, כך שהיא תתבצע באופן יומי במקום אחת לשלושה ימים על פי הוראות הסכם האירוח; הוספת ארוחה קלה נוספת – "קפה ועוגה" – מדי יום בשעות אחר הצהריים, הכוללת שתייה חמה וקרה, עוגות, מאפים וכדומה – ארוחה שאינה כלולה בהתחייבויות אסטרל על פי הסכם האירוח.  שווי ההטבות יעמוד על 1.9 מיליון שקל, ובמסגרת ההסדר נקבע האופן שבו תחושב עלות כל הטבה שתינתן וכן נקבע מנגנון בקרה ודיווח לביהמ"ש על ביצוע ההסדר בפועל.  
   כן נקבע כי: "היה ו"סל ההטבות" לא יתמלא וההסדר לא ימומש במלואו עד למועד עזיבתם של המפונים, אשר יש לקוות שתתרחש בקרוב – יבואו הצדדים בדברים ובמידת הצורך יגישו בקשה מתאימה לבית המשפט, על מנת לאשר את השימוש שייעשה ביתרת הכספים שהמשיבה התחייבה להעמיד במסגרת "סל ההטבות"". 
   לאור התוצאה שהביאה להטבה משמעותית עם הציבור ולתיקון התקלה, אישרה השופטת גמול של 40,000 שקל לתובעים הייצוגיים ושכר טרחה בגובה 204,750 שקל לבאי כוחם. ■

 



 

גם רשת פתאל מתמודדת עם האשמה דומה


   בקשת אישור דומה להכרה כתביעה ייצוגית, מתבררת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הפעם כנגד רשת המלונות פתאל החזקות בע"מ. התביעה, שהוגשה על ידי תובעים ייצוגיים אחרים, ובאמצעות משרד עו"ד שונה מזו שכנגד אסטרל, טוענת טענה דומה, לפיה הציגה הרשת באתרה מצגי שווא, כאילו נהנים חלק ממלונות הרשת מכיכוב של חמישה כוכבים, בשעה שהדבר לא היה כן. התובעים מונים בבקשה את מלון הרודס בוטיק אילת, הרודס פלאס אילת, הרודס ויטאליס אילת,  הרודס ים המלח, הרודס הרצליה ולאונרדו פלאז'ה בירושלים, כמלונות המוצגים כבעלי חמישה כוכבים מטעם משרד התיירות, שעה שהם אינם. 
   עוד נטען בכתב הבקשה שהוגש עוד בנובמבר 2022, כי המדובר בהפרה בנסיבות מחמירות במיוחד, שכן כנגד הרשת אושרה בחודש מאי 2013, תובענה ייצוגית בנושא זה בדיוק, במסגרתה התחייבה לפעול להסדרה עתידית של דרכיה, למנוע הפרות כאלו בעתיד, "למרבה הצער, ניכר כי לא היה בבקשת האישור הקודמת בכדי להרתיע את פתאל ולגרום לה לקיים את הוראות הדין בעתיד", נכתב בבקשה.  "קשה להפריז בחומרת הדברים: פתאל מצהירה ומתחייבתבהליך משפטי כי היא מקיימת את הוראות תקנות שירותי תיירות בקשר עם פרסום דרגת כוכבים לבתי מלון 'ככתבן וכלשונן', אולם בטרם יבש הדיו עלפסק הדין שאישר את הסכם הפשרה בו התחייבה כאמור - היא ממשיכה להפר ברגל גסה צאת אותן ההוראות בדיוק", נטען. את סך הפגיעה שנפגע הציבור מהתנהלותה של פתאל, העריכו התובעים ב-2.5 מיליון שקל. בדיון ראשוני שנערך בין הצדדים במאי 2023, הודתה הרשת כי תיקנה את המצגים הכוזבים באתרה והתמקדה בטענה לפיה הצגת הכיכוב לא תרמה בפועל להעלאת המחירים ואף להיפך מכך. הצדדים מנהלים בימים אלה הליך גישור, שסיומו צפוי במהלך חודש מאי. 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת