באילת חסרה קבוצה טיפולית לעברייני מרמה

מאת: רותם נועם ● צילום: אילוסטרציה ● 3/5/2024 06:02 ● ערב ערב 3170
שירות המבחן מטעם המדינה, אינו מפעיל באילת קבוצות טיפוליות המתאימות לעבריינים מתחום המרמה ● הקבוצה הקרובה ביותר פועלת בבאר שבע, ובשל כך, אינה זמינה למורשעים מאילת והדבר משוקלל בגזרי הדין
באילת חסרה קבוצה טיפולית לעברייני מרמה
''עבירת הגניבה ממעביד מתבצעת תוך ניצול האמון שנתן המעביד בעובדו'’

   חמישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, זהו העונש המקל , שגזר שופט ביהמ"ש השלום באילת, שי ברגר, על תושב אילת שהורשע בכך שגנב המחאות מבעלי מסעדות בהן הועסק. ביהמ"ש הבהיר כי הקל עם הנאשם בשל גילו ומצבו הבריאותי וכן בשל כך ששירות המבחן באילת אינו מפעיל קבוצה טיפולית לעבריינים בתחום המרמה.
   מגזר הדין (10.4) עולה, כי הנאשם הועסק בשתי מסעדות, מהן גנב צ'קים. במקרה הראשון שארע בנובמבר 2021, גנב 9 צ'קים של בעל המסעדה, זייף את חתימתו עליהם ופדה ארבע המחאות בצ'יינג תמורת 44,800 שקל. בחודש ספטמבר 2021, גנב האיש שתי המחאות, זייף את חתימת בעל ההמחאה ופדה אותן בצ'יינג בתמורה ל-15,700 שקל. 
   מהתסקיר שהוגש בעניינו עולה כי המדובר באדם בן 53, גרוש ואב לשני קטינים המתגורר באילת עם ילדיו וגרושתו ומאז הקורונה אינו עובד בשל מצבו הפיסי והבריאותי. הוא אף מוכר לביטוח הלאומי כבעל נכות מוכרת בשעור של 83% ומוכר לגורמי בריאות הנפש. בגזרו את הדין התחשב השופט בשתי הרשעותיו הקודמות של האיש, אף הן בעבירות מרמה, בגינן ריצה עונשי מאסר של 26 חודשי מאסר ו-3 חודשי מאסר על תנאי בהתאמה. מכאן הסיק שירות המבחן כי העונש אינו מרתיע את האיש משלוב ולעבור את אותן עבירות, בכל פעם שהוא נכנס לתקופה קשה כלכלית. אמנם בשירות המבחן חשבו כי שילובו של האיש בקבוצה טיפולית תמתן את הסיכון הגבוה שבהישנות המקרים לעתיד, אך, כאמור, מאחר ובאילת לא פועלת קבוצה טיפולית כזו, ומאחר והקבוצה הקרובה ביותר פועלת בעיר באר שבע, באופן שאינו מתאפשר למורשע להתייצב שם באופן קבוע על בסיס שבועי, נמנע, לפיכך, כלי שיקומי זה מתושבי העיר אילת.
    במקרה שלפנינו, ביקש שרות המבחן להחמיר בעונשו של האיש, שכן בהעדר תמיכה טיפולית כל שנותר הוא ענישה מרתיעה ואולם המדינה וכן השופט ביכרו דווקא להקל עמו בשל מצבו התעסוקתי והבריאותי. המורשע עצמו נטל אחריות על מעשיו והביר את הרקע לגניבה בשל הסתבכותו הכלכלית עם השוק האפור. 
כאמור, נגזרו על האיש חמישה חודשי מאסר על תנאי שירוצו בדרך של עבודות שירות במועצה הדתית באילת וכן שני מאסרים על תנאי וקנס בגובה 3,000 שקל. כן ישלם האיש פיצוי בסך 15,000 שקל לקורבן העבירה (זאת לאחר שהשיב כמחצית מהסכום שגנב לבעליו).

***

   ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: בשירות המבחן למבוגרים בנפת אילת מופעלות מספר קבוצות טיפוליות במגוון נושאים, הנותנות מענה לאוכלוסייה המופנית לשירותנו. ההפניה לקבוצה המתאימה נעשית לאחר הליך אבחון מעמיק הנעשה על ידי קצין המבחן, ובסיומו הוא מגבש תכנית טיפולית בהתאם להערכת הסיכון, למאפייני ולצרכי המופנה, זאת מתוך הערכה כי קיימת חשיבות רבה להשתלבותו של המטופל בתוכנית טיפולית המתאימה לו, לרמת הסיכון ולמאפייני התנהגותו ואישיותו.

   באילת לא פועלת כיום קבוצה לעברייני מרמה מאחר שמספר המקרים שהופנו בתקופה זו בגין עבירות אלו הוא קטן ולא מאפשר פתיחת קבוצה ייעודית בשלב זה. אלו בעלי הערכת סיכון נמוכה לעבירות מרמה חוזרות, משולבים בקבוצה טיפולית לעבריינות כללית המופעלת בשירות המבחן באילת, בשילוב מענה פרטני ייחודי בתחום המרמה.

   בהתייחס למקרה המוזכר בשאילתה, המדובר במקרה חריג, שמפאת צנעת הפרט והמחויבות בסודיות, לא נוכל לפרט לגביו.


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת