בעיריית אילת מנסים להציל את רובע 2 ממחסור בשטחים ציבוריים

מאת: רותם נועם ● צילום: דוד אדרעי ● 3/5/2024 05:56 ● ערב ערב 3170
תב''ע מיושנת כמעט ולא הותירה שטחים ציבוריים פנויים ברובע 2 החדש בשחמון ● על מנת להילחם בבעיה, בעירייה מבקשים לחייב יזמים להקצות חלק משטחי החנייה שהוקצו להן, לטובת חצרות ציבוריות לדיירים, מה שמייקר את עלות הבנייה, בשל הצורך לחפור חניות חלופיות בתת קרקע ● ואולם בעירייה ובמוסדות התכנון מבהירים: הקבלנים קיבלו די והותר תוספ0ת זכויות בנייה על מנת לעמוד בדרישות החדשות
בעיריית אילת מנסים להציל את רובע 2  ממחסור בשטחים ציבוריים
דירות הגן – הן הבעייה. רובע 2

   דיון שנערך במעמד מהנדס העיר אילת, בוועדה המחוזית דרום, בחודש דצמבר 2023, חושף את אחת הבעיות התכנוניות המעיקות על עיריית אילת, בפיוחו של רובע 2 בשכונת השחמון. מחד גיסא, תומכת העירייה בבקשות של קבלנים המבקשים להוסיף בשכונה זכויות בנייה, ולהגדיל את צפיפותה באמצעות הגדלת מספר יחידות הדיור המאושרות לבניה, וזאת בהתאם למגמה כלל ארצית המבקשת לצופף את אזורי המגורים במטרה למזער את הפגיעה בשטחים הפתוחים ואולם מנגד, היא מתמודדת עם תב"ע (תכנית בנין עיר) ישנה, שכמעט ולא הותירה שטחים ציבוריים (שצ"פים) ברובע החדש. 
   מהנדס העיר החדש, איאד בלעום התייחס לסוגיה הכאובה במסגרת דיון שנערך בבקשתה של חברת עמרם אברהם, הבונה ברובע 2 פרויקט מגורים לו היא מבקשת להוסיף 22 יחידות דיור, כך שאלו יסתכמו ב-52 יחידות, שימוקמו ב-6 מבנים (במקום 7 במקור) על שטח של 8.3 דונם. יצוין, כי בשלב ראשוני ביקשה החברה להגדיל את מספר היחידות ב- 31 ואולם מהנדס העיר הקודם, ישראל חיון (שנפטר בינתיים) התנגד לבקשה וזו, כאמור, צומצמה לתוספת של 22 יחידות בלבד, שגודלן הממוצע כולל ממ"ד יעמוד על 130 מ"ר, ולמעשה הגידול במספר יחידות הדיור יבוצע באמצעות הפיכתן של קומות המרתף המאושרות כיום, ליחידות דיור עצמאיות . 
   במהלך הישיבה (3.12.23), אמר מהנדס העיר אילת: "מה שמפריע לי בתוכנית הזאת, חוץ ממספר יחידות הדיור, (זה ש) רוב הגינון הוא גינון פרטי. אין גינון משותף. אם אנחנו מסתכלים על הבינוי שמה, ובוא נגיד אחד מהילדים שגרים בקומות למעלה רוצה לרדת לשחק למטה, אין לו איפה כי דירות הגן משתלטות על הגינון". עוד הוסיף: "כל החניות הן חניות עיליות, והחניות האלה לא מוצללות. אין ירוק, אין עצים, אין הצללות. ממש מדבר. היום אנחנו סובלים מזה. זה שנעשה בזמנו ולא תוקן, זה לא אומר שאנחנו נמשיך עם המגמה הזאת". על מנת לפתור את הבעיה, הציע מהנדס העיר כי לפחות מחצית משטח החניה בעילי, יוקצה לצורך גינון ציבורי, כאשר יתרת החניות העליות ישמשו לאורחים, והקבלן יחויב לבנות חניות בתת קרקע עבור הדיירים. נציגת לשכת התכנון המחוזית הסכימה עם מהנדס העיר בנוגע לצורך בחצר משותפת לדיירים, ווכן הסבירה כי רצועת הגינון הצרה המתוכננת במקום לא תספק את הצורך הזה, שכן היא מיועדת לנטיעת עצים לשם יצירת צל על מדרכה שגם כך אינה רחבה. "הקבלן מקבל הרבה זכויות בנייה נוספות, לעוד דירות", נימקה את עמדתה וזכתה להסכמה ממהנדס העיר אילת. 

   לאור כך, החליטה הוועדה המחוזית לאשר את בקשת היזמים להגדלת מספר יחידות הדיור במיזם, וזאת "בהתאם למגמה התכנונית הנהוגה כיום לציפוף אזורי מגורים". כן התנתה הוועדה את האישור בהקצאה של לפחות 20% מהשטח שהוקצה לחניה עילית, לצורך הקמת חצר משותפת ומגוננת לדיירים. עוד נקבע כי החנייה העילית תהווה "חניית פרדס", קרי: שלכל אורכה יינטעו עצים שייצרו הצללה טבעית ויעניקו לה מראה טבעי וירוק. חלק מהחנייה, נקבע, יהיה בתת קרקע. ■
602-1056712


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת