פרסומת
דלג

ישיבה מהסוג האחר

מאת: אביבה דקל ● צילום: חיים דוד ● 2/10/2017 09:46 ● מה נשמע 516
הם לומדים ביולוגיה ימית, חקלאות ימית ואפילו ימאות ועדיין לא דיברנו על צרפתית, גאוגרפיה וחמש יחידות מתמטיקה ● חשבתם שאתם יודעים מה קורה בישיבה דתית? תשכחו מזה ● בישיבה התיכונית 'צביה' באילת לא מפסיקים להפתיע, אז מה הפלא שהם קוטפים עוד ועוד תארים וזכיות ● תשכחו את כל מה שחשבתם שאתם יודעים על ישיבות, השתחררו מדעות קדומות וסטריאוטיפים, וקבלו הצצה לישיבה הכי זורמת שאתם מכירים ● חינוך למצוינות - ככה עושים את זה
ישיבה מהסוג האחר

ישיבת 'צביה' באילת נכנסה השנה לקבוצה הראשונה של בתי הספר הערכיים והמצטיינים בארץ. במילים אחרות- ישיבת 'צביה' באילת היא אחת מתוך 71 בתי ספר תיכוניים בארץ, שנבחרו על ידי המנהל הפדגוגי של משרד החינוך כהכי ערכיות בארץ. יתירה מזאת, העומד בראשות הישיבה, הרב שמואל שפירא, זכה בשנת תשע"ו בפרס החינוך מטעם עיריית אילת. לא דבר של מה בכך. יצאנו לבדוק אצל ראש הישיבה, הרב שמואל שפירא ומנהל התיכון אמנון ויסבוים איך זה קרה וגילינו ישיבה מעולם אחר.
"הישיבה מתנהלת על פי ארבעה יסודות", אומר לי הרב שמואל שפירא, ראש הישיבה. "היסוד הראשון הוא אהבה. אהבה בין התלמידים, בין הכתות השונות ובין התלמידים לצוות. היסוד השני הוא אמון. יש לנו אמון גדול בנערים ובכוחות הגדולים הטמונים בהם הנחשפים במשך שנות הלימוד. השלישי – סבלנות. יש פה הרבה סבלנות. סבלנות לתהליך בו הילד בונה את האישיות שלו, דבר שלוקח זמן, ולנו יש הרבה מאוד סבלנות. הרביעי הוא שכאן אנו מלמדים את הנערים להבין שהם שווים. לא בגלל ההישגים בלימודים, אלא בגלל שהם בני אדם. ומי שמבין שהוא שווה, יכול לעוף גבוה".
-"כדי ליישם את הרעיונות הגדולים שלנו", מוסיף מנהל התיכון אמנון ויסבוים, "יש בישיבה צוות מורים ומדריכים המוסר את נפשו ועושה לילות כימים בהשקעה בתלמידים. מורה בישיבה נותן מעצמו הרבה מעבר לנורמטיבי –שבתות שהוא מבלה עם התלמידים, למידה פרטנית, שיחות אישיות על בסיס קבוע והתוצאה ב"ה, נראית בשטח".

 

מתהדרים ב- 100% גיוס לצה”ל

 

לא רק דת


לפני שמונה שנים קמה באילת הישיבה התיכונית התורנית לבנים, במטרה לתת באילת מענה ללימודים ברמה גבוהה לנערים, בני משפחות אילתיות דתיות, שלפני הקמתה, נאלצו ללמוד בישיבות הרחק מבית הוריהם. כיון שמדובר במספר קטן של תלמידים אילתים, היה ברור שצריך להקים בעיר ישיבה פנימייתית, שילמדו בה גם תלמידים ממקומות אחרים בארץ, שכן מספר תלמידים גדול ומגוון נותן מענה טוב יותר לילדים מאילת. כיום לומדים בישיבה כמאה תלמידים. 55  מהם אילתים, בגילאי כתות ט' עד יב', והישיבה זוכה לדירוגים גבוהים ביותר בין בתי הספר התיכונים בארץ. הלימודים בישיבה מתקיימים ברמה גבוהה, ואחוז הזכאים לגשת לבגרות מבין התלמידים עומדת על בין 85% עד 90% מדי שנה, כשקבוצה גדולה מבין התלמידים ניגשת למבחנים בארבע וחמש יחידות באנגלית. אבל אם חשבתם שבישיבה דתית לומדים התלמידים רק דת על מקצועותיה, תשכחו מזה. בישיבה באילת תמצאו מגמות שהן תוצאה ממיקומה של הישיבה באילת: מגמה לחקלאות ימית וגם מגמה לביולוגיה ימית. תוכנית הלימוד של המגמה לביולוגיה ימית נכתבה באילת. ואם לא די בזה, הרי שהישיבה באילת, דווקא היא, בית הספר היחידי בארץ, המגיש תלמידים לבגרות במגמה לביולוגיה ימית. הופתעתם? חכו לזה- בישיבה קיימת מגמה לימאות בה לומדים התלמידים את כל הכלול בהשטת סירות. גם במגמה זו התלמידים נגשים לבגרויות ברמה גבוהה מאוד. "יש לישיבה שלנו קשר מקצועי צמוד עם המכון לחקר ימים ואגמים", מספר ד"ר אמנון ויסבוים, מנהל התיכון. "ד"ר עומר פולק, מורה המלמד בישיבה, קשור למכון לחקר ימים ואגמים, והתלמידים מגיעים להרצאות ולסיורים שונים שמארגנים במכון. כמו כן לומדים כאן מגמות נוספות כמו ביולוגיה, גאוגרפיה ותושב"ע. מגמת פיזיקה ברמה של חמש יחידות נלמדת ומתורגלת באמצעות התיכון הוירטואלי  של משרד החינוך וניתנת גם האפשרות ללימוד חמש יחידות במתמטיקה במסגרת זו. המשתתפים זוכים ללימוד מקצועי אשר מעבר להקניית הידע מופקד על הלומדים מורה מתרגל צמוד", מבהיר ד"ר ויסבוים והרב שמואל שפירא ממשיך: "אנחנו בית ספר דתי בו נגשים התלמידים לבגרויות כמו כל בתי הספר, אבל תעודת הבגרות רחבה יותר, שכן  רכיב נוסף לתעודת הבגרות המשותפת לכל בתי הספר בארץ, הן ארבע יחידות של החינוך דתי. רבים מהתלמידים לומדים בחדווה ונבחנים במספר מגמות. ב"ה במשך כל השנים דורגנו מבחינת יושרה והגינות בבחינות במקום המוגדר "צבע ירוק", המבטא הגינות ויושרה".

 

כשלמורים ולצוות איכפת


 גם השנה זכתה ישיבת 'צביה' באילת בשני דירוגים מכובדים. מתוך 283 בתי ספר תיכוניים בארץ, המחולקים לארבע קבוצות של 71 בתי ספר בכל קבוצה, נכללת הישיבה התיכונית צביה באילת בקבוצה הראשונה של בתי הספר הערכיים ביותר.  בנוסף לדירוג זה יש פרמטרים שונים כמו אחוז נשירה מהלימודים, אחוז זכאות לבגרות, אחוז ההתנדבות לגיוס בצה"ל, וגם בפרמטר של אקלים בית ספרי, הגיעה הישיבה למקומות נכבדים. כשנשאלו התלמידים מה הסיבה לדירוג הגבוה לו זוכה הישיבה, ענו כתשעים אחוז מהתלמידים שהסיבה למצוינות בית הספר היא שהם מרגישים שלמורים  ולצוות אכפת מהתלמידים.
 האווירה בישיבה היא טובה וחזקה מבחינה חברתית, ורבים מהתלמידים האילתים גרים בתנאי פנימייה מתוך בחירה, יחד עם תלמידים ממקומות אחרים בארץ. הפעילות החברתית מגוונת ביותר. בשנה זו ניתנת לתלמידים אפשרות להשתתף בחוגים ופעילויות שונות. תשעה חוגים פועלים בישיבה : ג'ודו, טכנאיpc,, אילוף כלבים, נגרות, יזמות עסקית, ערבית מדוברת, עיצוב גרפי, חוג לימוד נגינה בגיטרה וחוג לאנגלית.

 

100 אחוזי גיוס


אם לא די בכל אלו, הרי שאחוז הבוגרים המתגייסים לצה"ל מתוך הישיבה עומד על 100%. רובם עוברים שנת הכנה במכינה קדם צבאית או קובעים לימודים בישיבות ההסדר טרם הגיוס. חלק ניכר מהבוגרים פונים לחיילות קרביים ועוברים קורסים פיקודיים כמו קורס מכ"ים וקורס קצינים ותופסים עמדות פיקוד גם בחיילות הקרבים וגם ביחידות תומכות לחימה במילים אחרות- עושים צבא בראש גדול.
איך מתגברים על הקושי שבקיום בית ספר דתי באילת עיר החטאים? אני שואלת את שני עמודי התווך של הישיבה שמולי.
"מציבים גבולות גם בלוח זמנים וגם במקומות שמותר להסתובב בהם. כדי לעבור את רחוב ששת הימים צריך לקבל אישור מאיש צוות", אומר הרב שפירא. "התחום המותר לתלמידי הישיבה הוא בין רחוב ששת הימים, כיכר העפרונות, כיכר הרמזורים והעוקף, אבל כמובן שאם תלמיד רוצה לבקר ב'ביג', כדי לקנות בגדים הוא יקבל אישור".

 

עם אוזן קשבת לכל תלמיד. הרב משואל שפירא


האם העובדה שלומדים בישיבה רק בנים תורמת לרמת הלימודים?
אמנון ויסבוים: "אין ספק שהתלמידים מרוכזים הרבה יותר בלימודים כשאין בנות בשטח. הם מבינים שהעובדה שאין בנות, עוזרת להתרכז בלימודים ובעשיה. בכתה יב' יש לנו תוכנית של משרד החינוך וגם תכנית שלנו להכנה לחיי משפחה וזוגיות".


על הפן החברתי בישיבה מספר מנהל הפנימיה אבידן בן יעקב:
"את הצד החברתי בפנימייה מובילים תלמידי כתה יב'. הם מתחלקים לוועדות, כשלכל וועדה יש משימות משלה. וועדת אירועים אחראית על ארגון האירועים. הם מעלים רעיונות, ומובילים את הלוגיסטיקה, החל מרמת סידור השולחנות והישיבה, ועד ההחלטה האם האירוע המוסיקלי יהיה קריוקי, ערב שירה, וכו'. היו לנו ערבים נפלאים, כמו למשל ערב בישול בהרים, בו כל שכבה הכינה תבשיל כלשהו ויחד יצאו להרים וחגגו בטבע על האוכל שהכינו ועל מוזיקה. דוגמא נוספת של רעיון שהתקבל הוא בוקר קפה מאפה וניקיונות. בבוקר כזה משכימים התלמידים קום, נהנים מקפה ומאפה, ואחר כך מנקים ביחד את המקום.
ישנה וועדת יזמות, שמייצגת את כל הישיבה, וכל תלמיד שיש לו רעיון עובר דרכם ומציע את הרעיון שלו. אם הרעיון מתקבל, הוא מתבצע. היו לנו למשל טורניר שחמט, טורניר כדורגל  ויש עוד תכניות רבות כמו למשל "פינה יפה בהרים". ישנה וועדת התנדבות, היוזמת מפעלים התנדבותיים. לקראת ראש השנה למשל הרימו התלמידים שתי פעולות התנדבותיות: האחת בשיתוף עם ארגון 'לתת', פעילות בה התגייסו תלמידים לאסוף מצרכים בכניסה לסופרים. בתאום עם הסופר כמובן, אספו התלמידים מצרכים מאנשים שערכו קניות לחג ותרמו מצרך אחד או שניים וגם יותר, והמצרכים שנאספו חולקו לנזקקים. מיזם התנדבותי נוסף היה עזרה באריזת חבילות מזון לנצרכים, בניצוחה של רחל נאוה סיטי. במשך שלושה ימים עבדו התלמידים וארזו  400 חבילות לנצרכים, שבכל אחת מהן היו 40 פריטי מזון. לתלמידים יש עוד הרבה רעיונות, ומן הסתם הם עוד יצליחו להוציא אותם לפועל".

 

מי אמר ימאות ודת? 

 

חינוך לחיים טובים יותר


מדי שנה, בתום שנת הלימודים של תלמידי כתה יב', יוזמת הישיבה טיול של אבות ובנים. כל אב מבלה עם בנו – רק שניהם, ללא טלפונים וללא שותפים לחוויה – אב ובן נטו, ולדעת כל האבות  והבנים היתה זו חוויה ממדרגה ראשונה. וזה חלק ממה שהעלה אחד האבות בפייסבוק.
‏ "‏בסוף השבוע שעבר עברתי חוויה מדהימה עם בני מתן,   ,Matan Picardשנמצא כעת בכיתה יב' בישיבה התיכונית לחינוך סביבתי צביה - אילת. הקרדיט צריך להינתן לאיש החינוך המדהים הרב שמואל שפירא ולמחנך הכיתה הרב אריק. חוויה שלדעתי כל מחנך והורה צריך ללמוד ממנה ולנסות אותה. בכל שנה ושנה, הישיבה שחצי מתלמידיה אילתים וחצי משאר הארץ, מקיימת יום אסיפת הורים. השנה, לכבוד השנה האחרונה של בננו בישיבה, הוזמנו, האבות של כיתה יב', להגיע יום לפני אסיפת ההורים לטיול משותף. כל זוג - אב ובן- יוצא, עם מפה ומעטפה ומנווטים את דרכם לפי המפה ויש כמה נקודות בהם אנו צריכים למלא את המשימות שיש לנו במעטפה. ניפגש בנקודת הסיום שם יחכה לנו האוהל ושאר הציוד ללילה. לפני היציאה, ראש הישיבה פותח תיק ומבקש מאתנו ומהבנים להניח בתיק את הטלפונים. התקשרנו לאישה (או לשותף בעסק וכו'), והבהרנו שלא נהיה זמינים במשך 24 השעות הקרובות. נטו זמן לבן היקר. התחלנו ללכת, במצב רוח מרומם. מתן ואני מגיעים לנקודה הראשונה, פותחים את המעטפה. בפתק נאמר כך: "אבא יקר, אודה לך אם תעזור לי בהובלה של החיים שלי להיות חיים טובים יותר, חייים של איכות. למד אותי מניסיון החיים שלך. תן לי חמש עצות שיעזרו לי להצליח בחיים". מתן, מצויד בפנקס הטיול, רושם את העצות שנתתי לו. אני מודה שהמשימה מבחינתי לא הייתה רק לתת עצות למתן, אלא לנסח לעצמי חמש עצות להצליח בחיים. אחרי עוד כחצי שעה הליכה, הגענו לנקודה השנייה שלנו ופתחנו את המעטפה השנייה, וכך עוד ארבעה נקודות עד שהגענו לנקודת הסיום עם חשיכה. שם היינו צריכים לדבר על מה עבר עלינו, האם אנחנו רוצים להמשיך בזה ועוד. לאחר מכן, מתן הכין לי ארוחה, שאת המוצרכים להכנתה קנה בעצמו. אני מגדיר את עצמי אבא משקיען, שדואג לבלות עם ילדיו. אבל בדרך כלל זה כולם ביחד. כולנו יחד חווים חוויות. לא מדברים עליהן. ומתי אני מפנה זמן כדי להיות עם ילד אחד? הרב שמואל, איש חינוך מהזן הקורצ'קאי, הכריח אותנו לנקוט מהלך כזה. תודה לו ותודה לישיבת צביה אילת. עזרתם לנו לגדל את בנינו‏."
אבל ישיבת 'צביה' לא לבד. "אנו מקבלים עזרה שוטפת מגורמים שונים", אומר ראש הישיבה הרב שמואל שפירא, "בעיקר מעיריית אילת ומראש מנהל שחק, ד"ר דרורי גניאל ובראש כמובן ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי. העיריה משקיעה את מלוא אונה וכוחה בעזרה לישיבה, ואנו אסירי תודה להם מכל הלב. בהנהלת רשת 'צביה' שלה מוסדות בכל הארץ, אמרו בפירוש שאין בכל הארץ ראשות עיר תומכת כמו באילת", מדגיש שפירא. "אנו מלווים גם על ידי הרב אפרים גרינפלד, המפקח החינוכי של רשת 'צביה' ואביגדור קאופמן, המלווה האדמיניסטרטיבי של הישיבה מטעם הרשת וזה גם  המקום להודות למפקחינו, אשר מלווים את הישיבה בתהליכיה השונים  - ליוסי בר כוכבא, המפקח החינוכי מטעם משרד החינוך ולצלאל כרמי, מפקח הפנימיה מטעם משרד החינוך. בהזדמנות זו אני   מאחל לתושבי אילת ועם ישראל, שנה של צמיחה וגילוי הכוחות הפנימיים מתוך שמחה".


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש