ככה הופכת כוונה טובה למפגע סביבתי

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 25/4/2024 22:25 ● ערב ערב 3169
למרות השלט המורה על ימי ושעות פעילות הביגודית של ויצ''ו ולמרות העובדה שכאן כבר מכירים את הבעיה ומאפשרים להכניס את שקיות הבגדים אל תוך רשת סגורה, הפכה חזית הביגודית, מיוזמה חיובית למטרד סביבתי, כשערימות של בגדים שהושארו בשקיות מחוץ לשערי המקום, נקרעו על ידי נצרכים שביקשו לחפש לעצמם בגדים והפכו את אלו לערימה מכוערת מסמורטטת שמקשה על הכניסה ● גם בבית רפאל מכירים היטב את הבעיה. זילי גרוסמן, מנהלת עמותת לתת באילת: ''הגיע הזמן שבעיריית אילת יפתחו האנגר ענק לבגדים יד 2 שם ירוכזו כל הפריטים שמפוזרים ברחבי העיר. יוזמת הטרמינל שנפתחה בעיר בזמן המלחמה הוכיחה שיש הצדקה לדבר”
ככה הופכת כוונה טובה למפגע סביבתי
האם מצלמות אבטחה ושלטי אזהרה יסייעו? חזית הביגודית של ויצ''ו

   עוברי אורח אילתים שחלפו ימים אחדים לפני ערב החג ליד הביגודית של ויצ"ו נחרדו לגלות ערימה של בגדים זרוקים ומעורבבים בכניסה לביגודית. "אנשים שהגיעו להעביר שקיות של בגדים לביגודית וגילו כי היא סגורה השאירו בצורה מסודרת את הבגדים בכניסה לביגודית", סיפרה תושבת אילת שמתגוררת בסמוך, "תוך דקות אחדות הגיעו משום מקום כמה נצרכים, שפירקו את כל השקיות, שפכו את כל הבגדים וחיטטו בהם, מחפשים ולוקחים את מה שהם צריכים ומשאירים מאחוריהם בלגן בכניסה לביגודית", ידעה העדה לספר. 
   תושבת אילת שראתה את מצב הבגדים וגם צילמה אותם, מיהרה להזכיר כי רק עם תחילת המלחמה פתאום הערכנו כולנו את הבגדים יד 2. "חבל לראות איך בגדים טובים מאבדים ככה ברחוב כל ערך. לפחות יכלו להשאיר כאן מיקום לאן להעביר את הבגדים אם הביגודית סגורה", אמרה. את המצב הזה מכירים כאן לא מאתמול. בכל חג או או בזמני לחץ בביגודית, נוצרת התופעה הקשה הזו מולה מנסים כאן להתמודד. זו בדיוק הסיבה שבחזית המבנה הותקן מעין כלוב אותו ניתן לפתוח בלחיצה על כפתור. "אפשר בכל שעה של היום להכניס פנימה את שקיות הבגדים שמביאים, גם כשהביגודית סגורה", מסבירה ז'אנה רגוצקי, יו"ר ויצ"ו באילת. "לשם כך בדיוק נוצרה הרשת הזו. לצערי אנשים לא מקפידים להניח במקום הזה את הבגדים וזו התופעה שאנו נתקלים בה לא פעם. אתה בא לעשות טוב וההיפך קורה וחבל שכך. לפני הבחירות הייתי במגעים מול העירייה שישימו במקום מצלמות ושלטי אזהרה שמי שלא ישאיר את הבגדים במקום הנכון ייקנס. אנחנו מנסים באמת למצוא את הפיתרון לבעיה. בכל פעם שאנחנו מנסים רעיון חדש, מוצאים דרך לעקוף אותו".

 

הפתרון – האנגר ענק קבוע כמו בימי הטרמינל שנפתח עם פרוץ המלחמה

 

"הגיע הזמן להקים האנגר ענק”


   גם בעמותת 'לתת באילת', שמפעילה את 'בית רפאל', מכירים מקרוב את התופעה שגורמת לכעס רב אצל השכנים המתגוררים בסמוך. "זה נראה זוועה", מספרת אחת השכנות שמתגוררות בסמוך לבית רפאל בעיר. "ערימות של בגדים שהופכות את כל האזור לפח אשפה אחד גדול". זו גם הסיבה שפעמים רבות מתקשרים השכנים למוקד העירוני ומזמינים פיקוח לבית רפאל על מנת לטפל במה שהם מגדירים 'מפגע סביבתי". "עם כל הכבוד לפעילות המבורכת של בית רפאל, ערימות כאלו של בגדים בחזית השכונה שלנו זה לא יפה ולא יאה. מפגע סביבתי וגם מפגע תברואתי". 

   זילי גרוסמן, מנהלת עמותת לתת באילת, מנסה גם היא בכל דרך להילחם בתופעה, אבל גם במקרה הזה כשאנשים מגיעים למקום ומשאירים שקיות ענקיות עם בגדים מחוץ לבית רפאל הסגור, יש מי שמגיע, קורע את השקיות, בוחר את הבגדים ומשאיר את כל השאר זרוק בחזית. "מתחם הטרמינל הענק שהעירייה פתחה עם תחילת המלחמה רק הוכיח עד כמה יש צורך בהפעלת מקום כזה בעיר ולא על בסיס חירום בלבד, אלא גם בעיתות שיגרה. יש מצד אחד הרבה תושבים בעיר שאין להם, ובזכות התרומות האלו, מסתובבים עם בגדים במצב מצוין", היא אומרת ומוסיפה, "יש באילת המון אנשים טובים שתורמים באהבה ומכל הלב. הגיע הזמן לרכז את כל המקומות בעיר שעוסקים באיסוף בגדים להאנגר אחד ענק שיספק את השירות הזה לאורך כל השנה. אין לי בכלל ספק שלא יחסרו בעיר מתנדבים להפעלת המקום. רק מקום בסדר גודל של האנגר יוכל להכיל את כל הבגדים ולפתור אחת ולתמיד את בעיית הבגדים הזרוקים לרחוב. טוב תפעל עיריית אילת באם תקבל את ההחלטה לקדם את הנושא", אומרת זילי, שבינתיים מבקשת לציין לשבח את פעילות פקחי המוקד העירוני שנקראים שוב ושוב על ידי השכנים לתת דו"ח לבית רפאל על 'הלכלוך' אבל מבינים את גודל הבעיה. "אז הם מגיעים ומנסים לעזור ולנקות את החזית, לא נותנים דו"ח כמובן כי הם מבינים את הבעייתיות, אבל זה נמשך ככה כבר יותר מדי שנים, ובכל פעם מחדש אנחנו מדברים על זה, מבקשים עזרה ושום דבר לא קורה". ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת