איתן מול הטבע: איך תגנו על ביתכם מרעידת אדמה אפשרית?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 13/9/2021 14:36 ● ערב ערב 3033
כיצד תוכלו להכין את ביתכם כמו גם את משפחתכם לאפשרות הסבירה – אך הלא צפויה, שתתרחש רעידת אדמה? לפניכם צ'קליסט עם כל הטיפים החשובים
איתן מול הטבע: איך תגנו על ביתכם מרעידת אדמה אפשרית?
תגיות:

שולי פייקין

 

רעידות אדמה הרסניות אינן זרות לתושבי אילת וסביבותיה, ורבים מאיתנו עדיין זוכרים את זו שטלטלה את העיר בנובמבר 1995. לדאבוננו, לא רק שלא ניתן למנוע רעידות אדמה אלא גם אין ממש אפשרות לחזות את התרחשותן במדויק אך עם זאת, בזכות מודלים של חיזוי ארוך טווח אנחנו יודעים בוודאות שבכל רגע נתון עלולה להתרחש בישראל אחת חזקה. אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

היערכות מוקדמת – החל מבדיקת תקינות המבנה, דרך הכרות עם הנחיות ההתנהגות בעת רעידת אדמה וכלה בתרגול חירום בשגרה, יכולים להציל חיים ולמזער נזק לרכוש. ואם כבר ברכוש עסקינן, כדאי לדעת שמצב שבו מתרחשת רעידת אדמה אין המדינה מחויבת לפצות את אזרחיה במידה ונגרם נזק לרכוש פרטי. כיום כלול הכיסוי כנגד רעידת אדמה כמעט בכל פוליסת ביטוח דירה, גם בזו של מבנה וגם בזו של תכולה, כך שתוכלו לדאוג לכך מבעוד מועד ולהיות בראש שקט. מה עוד נשאר לכם לעשות? ריכזנו עבורכם את הסעיפים החשובים יותר.

 

האם הבית שלי בנוי בתקן הנכון?


אין רעידות אדמה מסוכנות – יש רק מבנים מסוכנים! נכתב באותיות מודגשות באתר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה. לדברי הוועדה, התמוטטות המבנה בזמן רעידת אדמה הוא הגורם למרבית האבידות בנפש אבל תוכלו לדעת בקלות האם ביתכם שוכן במבנה בטוח או שדרוש עבורו חיזוק. כל הבניינים שנבנו לאחר 1980 נבנו על פי תקן 413, שהוא התקן ישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה. בדומה להם, בניינים בעלי מרחבים מוגנים נחשבים לבעלי עמידות גבוהה יותר. אם הבית שלכם לא עונה לאף אחת מההגדרות הללו, מומלץ להתייעץ עם מהנדס מבנים מורשה בנוגע לאפשרויות חיזוק המבנה במסגרת תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38).

 

איך תוכלו להתכונן מראש לרעידת האדמה?


כחלק מההיערכות שלכם בשגרה לרעידת אדמה, חשוב לתכנן נכון את סידור החפצים השונים בבית על מנת להקטין את הסיכוי להיפגע מקריסתם של כלים או שברי זכוכית, למשל. את הרהיטים חשוב לייצב ולהצמיד לקירות וחפצים כבדי משקל יש להניח כמה שיותר קרוב לרצפה. אובייקטים תלויים או צמודי-קיר כמו טלוויזיות, ספריות ומדפים צריכים להיות מחוזקים אף הם היטב לקיר. יש לוודא שלבלוני הגז, למזגנים (כולל מדחסים) ולדודי החימום יש תמיכה מספקת וחומרים רעילים ודליקים, יש לאחסן הרחק ממקור חום ובמקום נעול. 
 

ומה לא לעשות? אין לתלות בשום אופן דברים מעל המיטה, ואין זה משנה כמה התמונה האהובה עליכם מתכתבת עם עיצוב החדר. אם תלויות בביתכם תמונות רבות על הקיר ואתם מעוניינים לדעת מהם המקומות הבטוחים יותר בבית עבורן, תוכלו להיעזר במדריך שנכתב על-ידי ״מתקין יצירות אמנות״ הפועל בלוס-אנג׳לס, עיר תאומה לאילת שידועה ברעידות האדמה התדירות שלה.

 

היו נכונים

 

סיימתם לסדר ולאבטח את הבית? הכניסו ללו״ז המשפחתי (או האישי) תרגול חירום קצר אשר במהלכו, יהיה עליכם לפעול על פי הנחיות ההתנהגות מתאימות. אל דאגה, הן ממש כאן בהמשך. דאגו שכל בני הבית יודעים מה צריך לעשות, גם כאשר הם שוהים בו לבד. מומלץ לקבוע נקודת מפגש מוסכמת בשטח פתוח באזור הבית וכן להחליט על איש-קשר שאינו מבני-הבית לצורך התקשרות במקרה שלא תצליחו ליצור קשר ביניכם.

 

במסגרת ההכנות מראש יש לוודא שמצאי ציוד החירום מלא ובתוקף ולהשאירו במקום נגיש. ערכת החירום שלכם צריכה לכלול:

  • מים ומזון: לכל הפחות 4 ליטר לאדם, קופסאות שימורים שאתם ממילא אוכלים באופן קבוע, כך שתוכלו לרענן בקלות אחת לכמה חודשים את המלאי.
  • ערכת עזרה ראשונה: זה הזמן לשדרג את הערכה הבסיסית ולהוסיף אליה ״אמצעי הגנה מקורונה״ כגון מחטא ידיים ומסכות, ולא לשכוח תרופות או ציוד לתינוק לפי הצורך.
  • תקשורת ותאורה: פנס ורדיו הפועלים על סוללות וסוללות, כדי שהם יפעלו.
  • כיבוי אש: מומלץ להחזיק בבית גם מטף תקין, למקרה שתפרוץ שריפה כתוצאה מרעידת האדמה.
  • ניירת: מסמכים רפואיים, תעודות זיהוי, ניירת פיננסית ופוליסת ביטוח הדירה – חשוב לדאוג לעותק דיגיטלי (או לעותק מצולם) של מסמכים חשובים במיוחד.

 

לדעת לדקלם מתוך שינה: הנחיות התנהגות בעת רעידת אדמה

 

התפנו מיד למקום הבטוח שסיכמתם עליו: שטח פתוח, שהוא המומלץ מכולם, אבל רק אם אתם יכולים לצאת מהמבנה בתוך שניות ספורות. בעודכם בחוץ הישמרו מחפצים נופלים: קירות, מזגנים ואחרים.
אם אינכם יכולים לצאת החוצה במהירות, קבעו כמקום הבטוח את המרחב מוגן (ממ"ד) או חדר מדרגות ואם אף אחת מהאפשרויות לא אפשרית, יש להיכנס מתחת לשולחן כבד או להיצמד לפינת-חדר פנימית.

הנחיות הבטיחות מדגישות שיש להתרחק מחלונות, מדפים וקירות חיצוניים ולא להשתמש במעלית בזמן ולאחר הרעידה.

חשוב לציין כי אף על פי שחוף הים הוא שטח פתוח, בעת רעידת אדמה יש לעזוב את החוף ולהתרחק ממנו עד כמה שניתן – מחשש להופעת גל צונאמי, כמובן.

 

אחרי הרעידה

 

גם בתום הרעידה חשוב לשמור על הנחיות הבטיחות ולקחת בחשבון שבכל רגע (אבל אולי בתוך כמה חודשים) תהיה רעידה או רעידות נוספות.

הקפידו לא להיכנס למבנים שניזוקו – למעט לטובת חילוץ או הצלה, ואם יצאתם ממרחב בטוח בתוך המבנה, אל תדליקו אש, מתג או מכשיר חשמל (כולל פלאפון), וצאו ממנו לשטח פתוח במהירות האפשרית.

זאת ועוד, בין אם בתחילת או אחרי הרעידה, חובה לנתק את ברז אספקת גז הבישול ולהוריד את מפסק החשמל הראשי לדירה לפני שיוצאים מהמבנה. אם יש לכם אפשרות, מומלץ לסגור את שיבר המים הראשי ואת ברז הגז הראשי של הבניין.

אז כפי שצויין עוד קודם, לא ניתן לחזות את מועד רעידת האדמה אך יש משמעות לאופן שבו אתם נערכים להתרחשותה. אם תיישמו את כל ההנחיות ותהיו ערוכים, רעידת האדמה אולי תתפוס אתכם בהפתעה, אבל היא לא תתפוס אתכם לא מוכנים.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש