לא רק לעסקים: על עסקאות הליסינג התפעולי בשוק הפרטי

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 3/9/2021 07:40 ● ערב ערב 3032
עסקאות ליסינג הפכו לשם דבר בעולם הרכב וכיום, רוב הרכישות בתחום מתבצעות כך. אלו של הליסינג התפעולי בפרט פחות מוכרות לציבור הרחב, אך עשויות להיות כדאיות במיוחד – במידה ויודעים איך לבצען. על עסקאות ליסינג תפעולי לשוק הפרטי בכתבה הבאה שלפניכם
לא רק לעסקים: על עסקאות הליסינג התפעולי בשוק הפרטי
תגיות:

זאב נחמנזון

כישראלים, כמעט כולנו יודעים מה ההבדל בין "פנסיון מלא" ל"הכל כלול". הפער בין שתי שיטות אירוח אלו יכול לעמוד על שקלים בודדים ולעתים גם על מאות רבות. כמעט אף אחד, לעומת זאת, לא יודע על ההבדל בין ליסינג פרטי לתפעולי. במקרה זה עשוי החיסכון להגיע אף לאלפי שקלים ומאחר ומדובר בעסקה מתמשכת ולא באירוע חד פעמי כמו חופשה – הוא משמעותי במיוחד.

רבים אינם מכירים את ההבדלים מתוך חוסר ידיעה ואחרים לעיתים מחוסר הבנה, הרי רוב האוכלוסיה העובדת בישראל היא שכירה ובעוד ש"פרטי" מדבר לכולם – "תפעולי" נתפס כמשהו השייך לעולם העסקי, מה שלא לגמרי נכון. חברות ליסינג רבות וטובות כבר למדו להציע ולהתאים את השירות לשוק הפרטי, עם מספר אפשרויות והגדרות המשפיעות על המחיר והשירותים הכלולים וגם עבור הלקוחות הפרטיים, יכול הליסינג התפעולי להועיל לא מעט ולחסוך כסף, זמן וטרחה – אם רק יבוצע בצורה חכמה ונכונה. הנה כל מה שחשוב לדעת בעניין.

 

אז איך בעצם עובד הליסינג הפרטי?

 

במקור יועד הליסינג לחברות וארגונים בעלי ציי רכב. עסקאות לזמן מוגבל עם פריסת תשלומים והחזרת הרכב בתום התקופה או שדרוג לרכב חדש היו נחלתם של הגופים המבוססים והנחשקים, אך מהר מאוד התמלא השוק ברכבי ליסינג שסיימו את תפקידם העסקי. חברות הליסינג זיהו בתורן את הביקוש הרב ופתחו את הענף גם לקהל הפרטי – כשההבדל המהותי היה באופי הכיסוי, וכך למעשה, הפך הליסינג הפרטי עם השנים לשיטת רכישה מועדפת על לא מעט ישראלים. הוא אפשר רכישה או חכירה של רכב – חדש מהניילונים או משומש, לתקופה קצובה של 18, 24 ו-36 חודשים על פי רוב כשבסיומה, יכל הלקוח להחזיר את הרכב לחברה ולסיים את העסקה, לרכשו ממנה בתנאים מועדפים או לחלופין להחזירו אליה ולסגור עסקה חדשה עם רכב חדש. באופן זה מצאו חברות הליסינג הכנסה חודשית משתלמת ועקבית והצרכן בתורו נהנה מרכב חדש או כמעט חדש בתנאים מפליגים, אשר עד לא מזמן יכול היה רק לחלום עליהם.

דבר נוסף שנהנה ממנו הצרכן היא התחרות על ליבו וכיסו. היצע דגמי הרכב התרחב משמעותית, מבצעים עלו, הטבות פוזרו ותנאי הרכישה הפכו למשתלמים מתמיד. באותה נשימה יכול היה לקוח להיכנס לחברת רכב, לבצע עסקת רכב חדש ולקבל ביטוח מקיף במחיר מיוחד ואפילו עם טיפולי רכב במתנה.

 

ומה בנוגע לזה התפעולי?

 

התפעולי, או בהקבלתו הקודמת למלון "הכל כלול", הוא עסקה שבה בתוך התשלום החודשי מגולמות גם הוצאות רכב שוטפות הכוללות ביטוחי רכב, רישויים, טיפולים וכיסויים נוספים. התשלום עבורה אמנם גבוה יותר אך המוצר מקיף בהרבה ונותן מענה מלא. בשלב מאוחר יותר, גלש הליסינג התפעולי גם לבעלי עסקים קטנים של עובד אחד או שניים, אבל עדיין היה מורכב ופחות משתלם כלכלית לצרכן הסופי הפרטי.

רק לאחר תקופה ארוכה דיה, כששוק הרכב הפך רווי, מנוסה ומכיל, ניתן היה להכניס למעגל גם את האוכלוסיה הפרטית אשר לקוחותיה התמצאו בעיקר בעסקאות הליסינג הפרטיות ופחות נחשפו לפוטנציאל העסקי של זה התפעולי.

 

ליסינג תפעולי למגזר הפרטי – האם זה משתלם?

 

בעוד שבציי רכב ניתן ללמוד ולהעריך את מידת השימוש של בעלי הרכב ולקזז בעת הצורך כאשר עובד אחד משתמש יותר ואילו עובד אחר פחות – הסיכוי להפסד נמוך יותר לשני הצדדים. ככל שזה מגיע ללקוח הפרטי, לכל אחד מאפייני נהיגה שונים וקשה לייצר תמחור שישתלם הן עבורו והן עבור החברה. לאור זאת, נבנו חוזי ליסינג תפעולי גמישים יותר עם יכולת לשנות סעיפים ולהתאימם למאפייני הלקוח הפוטנציאלי.

זאת ועוד, בין הפרמטרים החשובים יותר שטרם צויינו הוא עלות הדלק. השימוש במשאב יקר זה יכול להיות זה שעל פיו עסקת ליסינג תפעולית תצליח או תיכשל. אם הלקוח נוסע מרחקים ארוכים כמדי יום – ליסינג תפעולי המכסה גם עלויות דלק יעלה בעשרות רבות של אחוזים יותר מכזה שלא ובמידה ויחול שינוי בשימוש ברכב – כנראה שפער זה לא יהיה כדאי. זו הסיבה שבעטיה הליסינג התפעולי, יחסית חדש וצעיר יותר בעולם עסקאות הרכב למגזר הפרטי – הוא משהו שראוי ללמוד עליו, לבחון את כדאיותו ובכל מקרה, לעשות אותו מול חברה מבוססת, רצינית ואחראית.

בהצלחה!


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש