פרסומת
דלג

מחדל: שדה תעופה רמון לא יפתח במועד שכחו לבנות תחנות משטרה, כיבוי אש ומד''א

מאת: איה פלשקס ● צילום: אילוסטרציה ● 2/10/2017 19:51 ● ערב ערב 2831
חלם בשדה רמון ● אף שהבניה במקום עומדת להסתיים טרם נבנו במקום תחנת כבאות והצלה, משטרה ומד''א ● למעשה מצויה הבנייה בשלבי התכנון המוקדמים בלבד ● ומה שגרוע מכך, אף גורם מהמעורבים במיזם אינו מוכן לקחת על עצמו את מימון הבנייה והתפעול השוטף ● מפכ''ל המשטרה כבר הודיע כי לא יאפשר את פתיחת השדה וכך גם במערך הכיבוי וההצלה שהודיעו כי יסרבו לתת לשדה טופס אכלוס ● ובתוך כך מתריע טפסר קסנטיני: ''יש לבצע עוד מספר תרגילי חירום בשדה התעופה, עד שאפשר יהיה להרגיש מוכנים''
מחדל: שדה תעופה רמון לא יפתח במועד שכחו לבנות תחנות משטרה, כיבוי אש ומד''א

שדה התעופה רמון האמור להיפתח בינואר 2018, כבר לא ייפתח במועד. כרגע נראה כי פתיחתו תדחה למועד לא ידוע, זאת לאור הודעתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך כי במקום לא נבנתה תחת שיטור, בלעדיה לא יאפשר את פתיחת השדה. גם במערך הכבאות הודיעו כי לא יתנו טופס 4 לשדה בהעדר מבנה לתחנת כיבוי כנדרש. ל'ערב ערב' נודע כי גם מבנה עבור תחנת מד"א לא הוכשר בשדה.

 

אף גורם לא יודע מי יממן


טפסר יהודה קסנטיני, מפקד תחנת אילת של הכבאות והצלה מסר ל'ערב ערב' כי לתחנה האמורה לקום בשדה תעופה רמון יש תקן ל-25 לוחמים, ושש כבאיות, אליהם יצטרפו גם הכבאים של רשות שדות התעופה שהם "צוות מפעיל פנימי", הכשיר למתן מענה בתוך שתי דקות.  לדברי קסנטיני אין להם את כל ההכשרות שיש ללוחמי האש ושנדרשות בשדה התעופה רמון "אך כשהאירוע מחמיר – אנחנו אחראים". עוד הוסיף: "אנחנו בתהליך קבלת היתר בניה, סיימנו את תכנון התחנה ואנחנו ממתינים שמישהו יממן".
בשדה התעופה רמון אמורה לקום גם תחנת משטרה עם מפקד תחנה, 48 שוטרים וכל הציוד הנלווה. התחנה אמורה לפעול תחת פיקוד מרחב אילת. עם זאת נראה כי גם לבניית תחנת המשטרה אין מימון. במכתב של המפכ"ל רב ניצב רוני אלשיך למנכ"ל רש"ת יעקב גנות נכתב: "עד להשלמת כל הדרישות שיבטיחו מתן שירותי משטרה הולמים במקום לא נוכל לאפשר את פתיחת שדה התעופה והפעלתו". 
גם למד"א מתוכננת נקודה בשדה התעופה. לדברי דובר מד"א מדובר על אמבולנס וניידת טיפול נמרץ עם צוותים שיפעלו במשמרות בשעות הפעילות של השדה. בנוסף יהיו במקום 10 אמבולנסים מאוכסנים לחירום, שבמידת הצורך יופעלו מידית על ידי צוותים שיגיעו מאילת והאזור. עם זאת גם למד"א "לא ברור כרגע מי ייתן את הכסף למימון". "ללא מד"א", מסר הדובר, "לא יכול שדה התעופה להיפתח".
יצוין כי מקור תקציבי לבנית התחנות ומימון שרותי החירום בשדה התעופה רמון – טרם נמצא. הגופים הקשורים בנושא מעבירים אותו ביניהם כתפוח אדמה לוהט, אף גורם ממשלתי, נכון לרגע זה לא מוכן לקחת על עצמו את מימון ההקמה ותפעול שרותי החירום וההצלה. שדה תעופה רמון אמור להיפתח בתחילת שנת 2018. עם זאת גם לו ימצא תקציב, וגורם ממשלתי שייקח על עצמו את האחריות, נראה כי לא ניתן יהיה לעמוד בלוח הזמנים שנקבע.

כרגע מדובר על מימון מאחד או יותר מהגורמים המעורבים בפרויקט: המשרד לביטחון פנים, משרד ראש הממשלה, רשות שדות התעופה (רש"ת), משרד התחבורה, ומשרד הבריאות. המימון מגלם בחובו שני חלקים: בנייה ואחזקה שוטפת. לדברי טפסר קסנטיני על "רש"ת לדאוג לדברים, אנחנו דואגים לתכניות והאישור ויש את הצוותים. הרשות מחויבת לממן את תשתיות גופי החרום". 

 

"יש לבצע עוד תרגילי חירום"


בין הדברים עולה נושא נוסף והוא מוכנות שדה התעופה. בשיחה עם טפסר קסנטיני הדגיש זה כי יש לבצע עוד מספר תרגילי חירום בשדה התעופה רמון, עד שאפשר יהיה להרגיש מוכנים "אם נוריד 300 נוסעים, בשדה תעופה מלא, בתנאי לחץ וחרדה, והתרגיל יעבור בשלום אוכל לומר שאנחנו מוכנים." הוא אומר ומוסיף "צריך גם לזכור את המיקום המיוחד של שדה התעופה רמון שאין דומה לו. המקום הייחודי צריך להילקח בחשבון בתרחישי החירום וחייבים להיערך בהתאם".

 

תגובות


מרשות שדות התעופה נמסר: "הנושא מצוי בין המשרד לביטחון הפנים על אגפיו לבין האוצר. במכתב   מיום 17.9 מבהיר האוצר הן לרשות הכבאות וההצלה והן למשרד לביטחון פנים, כי במסגרת דיוני התקציב 2017-18 לא הועלו כל דרישות בנושא "רמון" במסגרת הסיכום התקציבי. הרשות לכבאות והצלה קיבלה תוספת מיליארד ₪ ו-840 תקני כ"א והפנתה מקורות אלו בהתאם לסדרי העדיפות שלה, כמו גם המשרד לביטחון הפנים שקבל תוספת של למעלה משני מיליארד ₪ ולמעלה מאלפיים תקני כ"א, כאשר המשרד לביטחון פנים הפנה את המקורות האלו בהתאם לסדרי העדיפות שלו. על כן השיח ימשיך להתקיים בין האוצר למשרד לביטחון פנים על אגפיו משטרת ישראל ורשות הכבאות. רשות שדות התעופה תעמוד בכלל התקנים הבינלאומיים המחויבים לפתיחת השדה. רשות שדות התעופה אמונה על תעופה. כל הכרוך בתעופה - כיבויי אש תעופתי, תקנים או מבנה, אלו  קיימים ב"רמון" ויעמדו בתקנים הבינלאומיים. נושא תחנת משטרה או כב"ה ארצי הינו באחריות המשרד לביטחון הפנים מול האוצר, בדיוק כפי האמור ומצוי בסמכותם."

מהמשרד לבטחון פנים נמסר: "המשרד לביטחון פנים אינו מתקצב את הקמתו ואת עלויות הביטחון והחרום בשדה התעופה רמון".

ממשטרת ישראל נמסר: "שדה התעופה רמון בתמנע נמצא בתהליכי בנייה ואמור להיפתח לטיסות לקראת סוף שנת 2017. לצורך היערכות לפתיחת שדה התעופה ובכדי לתת מענה לשירותי משטרה בשטח השדה, נעשתה עבודת מטה במשטרת ישראל, להקמת נקודת משטרה בשדה התעופה. הוחלט על צורך בנקודת משטרה בהיקף של 48 תקני כח אדם לרבות מערך סיור, שירות לאזרח ומענה בתחום החבלה 24/7. וכן מענה בתחום סיכול הפשיעה, בדגש על הברחות. כמו כן נדרש לתגבר את מערך התנועה במרחב שבין אילת לשדה התעופה, בהיקף של ניידת תנועה אחת 24/7. משטרת ישראל הציגה לאורך השנים האחרונות את המשמעויות המשאבים הנדרשים להקמת שדה התעופה. בשל היעדר מענה לדרישות המשטרה - הקמת הנקודה טרם מומשה. נציין כי סטטוס מרחב אילת לא צפוי להשתנות עקב תוספת נקודת המשטרה בשדה התעופה רמון ועקב תוספת כח האדם".
ממשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד התחבורה לא התקבלה תגובה עד לסגירת הגיליון.


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק