ערכים לבני הנוער – פנטזיה או מציאות?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/3/2017 15:16 ● ערב ערב 2800
תלונות רבות נשמעות ביחס לעולם הערכים של בני הנוער שלנו, או ליתר דיוק – ביחס לעובדה שהם אולי לא ממש ערכיים כפי שהדור הקודם היה, או זה שקדם לו. הקדמה הטכנולוגית, זמינות המחשבים והטלפונים החכמים והגישה המהירה לעולמות תוכן שנחשבים בחברה לשטחיים כובשים את סדר היום. אלא שגם לצדם אפשר לחזק את בני הנוער, להעניק להם ערכים, ללמד אותם דבר או שניים של שוויון ועל תרומה לקהילה, ובעיקר להכין אותם לקראת הבגרות כך שיהפכו לבוגרים מעורבים ופעילים בחברה הישראלית. אז איך אפשר בכל זאת ללמד את הילדים שלנו ואת תלמידי הגנים ובתי הספר מה הם ערכים ואיך נכון לפעול במסגרת הקהילתית והחברתית?
ערכים לבני הנוער – פנטזיה או מציאות?

 

דוגמה אישית

 

הצעד הראשון מתחיל, כמובן, בתוכנו. כהורים, מורים ואנשי ציבור, יש לנו את היכולת להשפיע על בני הנוער. זוהי בדיוק הסיבה לכך שגם אנחנו צריכים להתנהל על פי סולם הערכים שאנחנו מצפים מהילדים, זה שאנחנו כל כך מתגעגעים אליו מההיסטוריה שנראית לנו לפעמים רחוקה מדי. באמצעות דוגמה אישית אפשר להציג לבני הנוער התנהגויות חיוביות מאוד שילמדו אותם לכבד אחרים, להקשיב לדעות שונות, לתמוך במי שזקוק לתמיכה ולעזור לאלה שזקוקים לעזרה. מאחר והילדים שלנו סופגים מאיתנו ערכים, לומדים לחקות אותנו ושואפים גם להיות כמונו, הם מגיעים למסגרות החינוכיות עם סל ערכים בסיסי. בגן, בבית הספר, בתיכון וגם בצבא הם ימשיכו להתעצב ועולם הערכים רק ימשיך להתפתח, ולו רק משום שהם נחשפים לאנשי חינוך שמהווים עבורם השראה ודוגמה.

 

תכניות חינוכיות ותנועות נוער

 

מעבר ליכולת שלנו כאנשים פרטיים להשפיע על בני הנוער והצעירים, קיימות גם תכניות שונות של משרד החינוך המוטמעות בבתי הספר השונים. כך הם לומדים לסייע לתלמידים אחרים בשיעורי הבית, לפעול למען הקהילה ואף להתנדב בבתי אבות, למשל. הורים רבים שמעוניינים להעשיר את עולמו התרבותי והחברתי של הילד בוחרים לא פעם לשלוח אותם למסגרות שבהן יספגו ערכי שוויון, דמוקרטיה, ציונות ושלל ערכים אחרים שיעצבו את זהותו של הנער. תנועת דרור ישראל היא דוגמה מצוינת לתנועה חברתית וחינוכית שבאמצעות סדנאות, סמינרים ואירועים שונים מעבירה לעשרות אלפי צעירים ערכים משמעותיים מאוד שתורמים לשוויון חברתי, שמחזקים את הקשר בין הצעירים לבין מגזרים אחרים וגם עוזרים לבנות חברה צעירה שהיא ערכית ותורמת הרבה לפני שהיא טכנולוגית ומתקדמת. לערכים הללו אין תחליף, וזו בדיוק הסיבה להשקיע את מרב האנרגיות דווקא בהם.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש