מכון שמיעה לבדיקת שמיעה – על הפער והקשר בין שמיעה להבנה

מאת: או-מד מדיקל ● 5/7/2016 16:41 ● ערב ערב 2765
הטענה הרווחת אצל חוקרים היא שמהרגע שאנחנו נולדים, איכות השמיעה שלנו לאט לאט יורדת. לכאורה זה נשמע לא הגיוני, הרי כשאנחנו בני עשרים אנחנו אמורים להיות מסוגלים לשמוע יותר טוב מאשר תינוקות או ילדים שמערכות הגוף שלהם עדיין לא חזקות לגמרי. אך זה לא כך. עם הגיל איכות השמיעה שלנו יורדת.
מכון שמיעה לבדיקת שמיעה – על הפער והקשר בין שמיעה להבנה

בגיל עשרים נצליח לשמוע פחות צלילים מאשר בגיל חמש, ובגיל שלושים וארבעים נשמע פחות צלילים מאשר בגיל עשרים. אפשר להסביר את זה בכך שאנחנו נחשפים יותר לרעשים ויש לכך השפעה על איכות השמיעה שלנו, כמו כן אפשר להסביר את זה בכך שאנחנו מתמודדים עם לכלוכים שונים שחודרים אל האוזן ואל התעלות הפנימיות אשר משפיעות על השמיעה, וכן בכך שאנחנו פשוט מזדקנים וכל הגוף שלנו חווה שחיקה ובפרט גם האוזניים.

הירידה באיכות השמיעה יכולה להיות מתונה ויתכן שהיא תהיה גם קיצונית עד כדי כך שנצטרך לפנות אל מכון שמיעה לבדיקת שמיעה. בדרך כלל ההחלטה לפנות אל מכון תתקבל אצלנו כשנבין שאנחנו מושפעים מהירידה בשמיעה באופן כזה שזה מפריע לתפקוד שלנו ומונע מאיתנו אפשרות להתנהל כרגיל. כפי שנוכל לראות מיד, זה לא רק עניין של שמיעה.

לא מעט אנשים נוטים לפנות אל מכון שמיעה לבדיקת שמיעה כשהם חשים שהם אינם שומעים מספיק טוב. אך הרבה פעמים ירידה בשמיעה משפיעה הרבה יותר לעומק. נכון שירידה בשמיעה מקשה להבין דיבור של אנשים אחרים, החל מתנועות ועיצורים ועד צלילים וטון, אך ירידה בשמיעה גם יוצרת מצב בו קשה מאוד להבין את מה שקורה מסביב בצורה אפקטיבית.

הירידה בשמיעה שמשפיעה על הבנת הסביבה, מובילה בסופו של דבר גם לשינויים במצבי הרוח ובתחושה של הביטחון העצמי וכן בתחושה כלפי הסביבה. לעיתים קרובות מדובר על מילים פשוטות שנשמעות אותו דבר, אך התסכול מחוסר היכולת להבחין ביניהן, כתוצאה מירידה באיכות השמיעה, יכול להיות כל כך גדול, עד לכדי ניתוק והתבודדות, הרי אם לא מבינים מילים, ולא מצליחים להשתלב בשיחה, אז למה לקיים קשר אנושי?

בנוסף לכך, הירידה בשמיעה גורמת גם לשינוי בטון ובעוצמת הדיבור, מאחר ושומעים פחות טוב, אז צריך הרבה פעמים להגביר את עוצמת הדיבור. דבר זה גורם כמובן אי נוחות, במיוחד כשמדובר בחללים ציבוריים ובמקומות בהם יש עוד אנשים מלבד בני שיחתנו. אי הנעימות גם היא משפיעה על התחושה הפנימית ויכולה להגביר את עוצמת התסכול.

לסיכום, ירידה באיכות השמיעה יש לה השפעות רבות על איכות החיים גם אם אינן קשורות באופן ישיר לשמיעה. זו הסיבה שאם מרגישים שחלה ירידה בשמיעה יש למהר ולפנות אל מכון שמיעה לבדיקת שמיעה, ובכך לנסות לפתור את הבעיה בהקדם באמצעות טיפול מתאים.

 

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש